Skip to main content

demo GERBE ko tahun ni?


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..
lebih kure dale duo minggu lagi, kito akan menyambut hari rayo haji. bagi stengoh ore, demo x sambut sangat rayo haji ni kalu nok dibandingkea denge rayo poso. tapi dari segi agamo Islam, rayo haji ni merupoke perayo'e hok paling terulung. seperti denge kisoh para nabi kito, Nabi Ibrahim denge anok dio, Nabi Ismail yakni berkait rapat denge pengorbane.

adik kakok yang dihormati sekalian.

kalu kito sebut perkata'e pengorbane nih, gapo hok ado dale pemikire kito? setiap ore ado pendapat dio tersendiri. begitu jugok lah denge ambo. bilo terjumpo jah perkata'e pengorbane nih, mulo-mulo skali ambo ake teringat pasal pengorbane mok ayoh ambo. tok soh ghoyak lah. memey jaso mereko tidok terbalah. kito buwi lah batu permato setinggi gunung, jongkong mah sebesar lautan, tetap tok samo nilai pengorbane hok mereko buwi ko kito.

kito tengok gini lah. sejak dale perut mok kito lagi, kito start doh, banyok merage. sebab mengandung ko kito ni, mok kito mabuk2..mutoh2.. selamo 9 bule 10 hari dio dok usung kito dale perut nih. male2 tokleh tido, sakit pingge, siye-siye hari tokleh buat kijo berat. kalu bdiri lamo gak, sakit tumit kaki. mace2. tapi, mok kito nih sobar jago kito. sapa laa kito ni dilahirkan.. sakit maso nok beranok tu, Allah sajo lah hok tau. Sebab tu lah, setiap kali mok kito melahirkan anok, doso2 dio akan gugur.

habih cito pasal mok kito hok beranok nih...bilo kito lahir jah kat muko bumi Allah SWT ni, kito koho buat perangai. male-male ore nok tido, kito teriok lapar susu. letih staro mano skalipon, mok kito ake bangun buwi susu ko anok dio nih. pendek kato, mok ayoh kito ni sanggup buat gapo sajo nok bagi anok demo ni membesar denge caro molek nga sehat walafiat. peje celik peje celik, anok mok ayoh ni pon besar la. masuk darjoh satu. pitih banyok habih sebab nyo daftar yuran skoloh, beli buku, kasut, mace-mace lah. mok nga ayoh ni dok doa hari-hari supayo anok-anok dio berjayo, cemerlang dale mato pelajare.

alhamdulillah..berkat doa mok ayoh, anok-anok dio semo berjayo blako. walaupon x sempurna sangat, tapi tok sio-sio la mok ayoh membesarkan anok-anok nih. tapi, ado sesetengoh anok nih, bilo dio berjayo, dio lupo ake jaso mok ayoh dio nih. bilo stat kijo, sibuk, sapa takdop maso nok kelik jenguk mok ayoh kampung nuh. sekalipun takdop maso nok kelik, paling kure, kito telepon skali sminggu ko demo duo ore tu. terubat lah jugok rindu mereko. nok cerito ko adik kakok nih. mok ayoh kito ni kade-kade dio tok ake tunjuk yang dio ni rindu kito..jadi kito ni keno la pandai-pandai.. masing-masing besar blako doh kea. cidik-cidik blako doh.

sempeno denge rayo haji tok lamo lagi nih, nasihat ambo la ko saim-saim. sementaro mok ayoh kito ado lagi kat muko Bumi Allah ni, ingat lah jaso mereko. cubo jago hati mereko. kalu buleh, balik umoh nati, salam denge mok ayoh, peluk cium demo duo ore tu. takdop ore lain doh hok buleh buat demo tu bahagio melainkan anok-anok dio..

sekian..wassalam.

Bring your heart's home.
family comes first~

Comments

miss QIM said…
pande demo ngare owk..hehehe..
Azzah Nazihah said…
terbaik la eppu!! haha
eppu acu wi resipi nasi kerabu ni nk tra buak. plis plis

Popular posts from this blog

A Year Older

Sejak umur mencecah 3 Series ni, macam-macam benda jadi especially dengan kesihatan sendiri. Sejak beberapa bulan lepas (kalau tak silap masuk Ramadhan), aku ada bleeding after period. Dan aku rasa itu memang tak normal. Tapi masa tu, bleeding tu ada 2-3 hari je selepas 15 hari tempoh period. So aku assume tak de pape lah kan. Sampai la masuk bulan Ogos ari tu. Period pain aku teruk gila. Sekali lagi aku senggugut sampai tahap muntah keluar air nak tercabut usus. Yang paling best, aku senggugut masa aku tengah belajar buat kek lapis  Aku terpaksa stop, telan ubat and tidur kat umah Kak Noor. Sedar pukul 3pm, kek lapis semua dah siap! Sedih weh! Lepas je hari ke 15 tempoh period, sekali lagi aku bleeding. Mula mula buat rilek je sebab ingat benda ni datang kejap je. Sekali, sampai 2 minggu aku bleeding. Even dia tak banyak macam datang bulan tu, tapi manusia mana tak cuak kalau hari-hari kau berdarah kan? Mula la aku google. Fibroid. Cyst. Kanser rahim. Ok neves. Kebetulan

Day 7 Restriction Of Movement 2020

Pertama kali dalam hidup 32 tahun, Malaysia buat Perintah Kawalan Pergerakan gara-gara Covid-19. *mengeluh* Semua kena kuarantin duduk umah diam-diam. Pergerakan terbatas. Kalau rumah tu ada ramai orang best jugak buat sembang. Ni aku yang sorang-sorang ni memang bercakap dengan pokok, ikan je lah. At first rasa macam best gilaaaa dapat cuti. hari-hari upload gambar masak. Gambar makanan. Masuk hari ke 7, hamik ko. Dah taktau nak makan apa. HAAHHAHA Sudahnya, buka Sardin Cap Ayam, masaklah sardin tu sampai lebam.

Amaran

okay. palo aku start srabut doh ni. nok dekat nga 2 bule doh aku dok dumoh, tok buat go sekaro. make, tido, make, tido. huhuuhh bilo tau keputuse aku buleh sambung degree kat uitm shah alam, suko tok ingat dunio. Konon hepi la nih. tapi lepas tu, azab la plop. buke gapo, banyok kakah nok keno buat nih. supo nga awal sem Diploma dulu. Keno buat medical Check up, isi bore, bayar yure, amik gambar paspot, ngesoh bore, gotu, goni. otok la.. baju tok tahu la brapo butir beg nok guno nih. kasut lagi. safety shoes nyo. buku mesti nok bowok ckit. P.cooking, P.baking, hok berkaitan ngan masok2 nih. Buku tu plop jenis hok kulit tebal supo kamus dewan tuh. tok larat aku nok bowok. rebeh doh la bahu aku. tu pun tok capur nga laptop lg. sudoh doh laa. ahahaha tapi gak, nok buat guano. Meme lagu tu doh. Mulo2 ni meme la sero letih, malah. bilo settle, siap daftar, xdop gapo doh la. Tunggu masuk kuliah, start ngaji. Pagi tadi, mok aku gi beli doh teket. ari jumaat 3 hb july, gi subang. tido dumoh abe