Skip to main content

Alhamdulillah selamat aku~

da lame x update blog.
2 hari yang lepas...



7 Disember 2009~
lebih kurang pukul 11.30am, aku mendapat panggilan dari Unit Jabatan Bedah Mulut Maksilofasial. Doktor suruh aku gi hospital pada time tu jugak untuk amik blood test. aku kene prepare kain baju jugak sebab kalo betul wad ada kekosongan, aku kene terus masuk wad. Setelah selesai amik blood test, kompem aku kene masuk wad. dalam pukul 2.00pm, amik report, register wad dan masuk wad Melati kat Hospital Raja Zainab II. setelah selesai, mak pulang ke rumah. tinggal aku sorang2 kat wad tu. dalam pukul 3.00pm, doktor panggil. die explain pasal operation untuk esok hari, pasal bius and everything. aku akan disumbat dengan wayar ke dalam saluran hidung sehingga ke esofagus sebagai alat untuk aku bernafas. petang tu, mak datang bawa makanan. ni first time aku masuk hospital. malam tu, aku xtau nak buat ape. borak2 dengan patient. sume sporting2 blaka. before tido, nurse ada bagi ubat penenang supaya aku mudah nak tido. starting pukul 3.00am, aku kene puasa until operation hour.



8 Disember 2009~
the next day, aku bangun before subuh. nurse datang amik blood pressure. lepas tu, mandi. pukul 7.30am, makcik Senayah, patient depan aku, die masuk operation room. pastu adik Affy masuk operation room kul 8.00am. kedua2 mereka operate mata @ Oftalmology. then pukul 8.30am, asik Noormin masuk operation room untuk membuang ketumbuhan di dalam lidahnya. lepas tu, turn aku pukul 9.30am. lepas tukar pakaian, aku dihantar ke blik pembedahan diiringi bersama mak aku. perasaan? memang berdebar-debar. aku hanya mampu mengucap dan berzikir kehadrat Allah swt. semoga pembedahan aku berjalan dengan lancar. setibanya aku di bilik pembedahan, aku baring di bawah lampu spotlight operation. sama seperti dalam cerita di dalam televisyen. Doktor pakar bius mula mencucuk jarum ke dalam saluran darah. pada mulanya agak sakit. lama kelamaan, aku mula tidak sedarkan diri. selepas 3 jam pembedahan, aku terdengar doktor memanggil-manggil namaku. Alhamdulillah, akhirnya selesai. lebih kurang 5 minit selepas waktu pembedahan, aku berasa loya, lalu muntah darah. effet dari ubat bius di dalam badan ku. aku ditolak ke dalam wad. aku muntah darah sebanyak 6 kali sepanjang berada di dalam wad. saluran hidung masih terasa sakit. hanya linangan air mata sahaja yang mampu menggambarkan perasaan ku. nasib baik mak ada. dia yang banyak membantu aku sepanjang aku berada di dalam wad. petang tu, ayah datang dengan Nani. malam ni, Nani yang jaga aku. Dia belikan aku ais krim. lepas je makan ais krim, aku muntah lagi. nurse bagi ubat tahan muntah. penat. sakit. malam tu, aku tido awal.



9 Disember 2009~
seperti biasa, nurse datang untuk ambil blood pressure. masukkan ubat, air ke dalam saluran darah. Agak sakit dan seksa apabila ada wayar di tangan ni. pergerakan terbatas. dalam pukul 7.30am, mak datang. mak bawa bekal bubur nasi. aku dapat makan perlahan-lahan. Doktor Arni datang melawat aku. lepas tu, doktor pakar plak datang. ari ni aku da bleh discharge. x sabar nak balik rumah. nurse datang nak cabut wayar kat tangan aku. rase nak jerit satu wad. SAKIT WOO! berdenyut-denyut urat ni. dah la tangan ni cekeding. takde isi. lebih kurang pukul 11.00am, Pak Camad datang jemput aku dan mak.
Aku juz nak ucap terima kasih kepada mak, ayah, Kak Na, Nani, Mimi, Dila dan kawan2 yang lain kerana mendoakan aku. pengalaman ni memang aku takkan lupa sampai bila-bila.

Comments

Unknown said…
alhamdulillah selamat..btw, x cakap pun pembedahan apa??
Gurik said…
aku takut plak nak pakai braces. huk saket je aku tgk. :( pape pun, cpt2 recover. kesian kawan aku ni.
eppoe said…
sayyid: tq. pembedahan gigi.. ade gigi tak normal dalam gusi..gigi geraham tu duduk melintang. so, doktor terpaksa buang.

gurik: memang sakit..heaven je bile masuk wayar kt tangan tu. hahahaah
syukur la kwn aku ni xde pape...cian ko..tngan dhla keping!.....huhu.....xpe.sihat t mkn la puas2!!jaga gigi ko 2!:P
eppoe said…
muna: hahahah..tu la..tangan keding senang doktor nak cari urat. kesengalan masih lagi terasa di gusi ku ini
miEmi zahari said…
eppoo!!! ak xthu pulok mu operate... haish seriya ak bc td..huhu
ak tgk mce tge mu koho kurus jah..huhu
nati sehat molek make bnyk neh...
nati kalu ado ms, ak g visit mu neh...
hope u'll recover soon... =)
eppoe said…
miemie: xdop sakit gapo pom.. cabut gigi jas 4 putung. hehehe
aku tunggu maso jah nok siya ni.
lamo kaklos.
kalu nok mari umoh aku, bowok makene hok sedak2 deh?
hehehe.
tq sbb doa kt ku.

Popular posts from this blog

A Year Older

Sejak umur mencecah 3 Series ni, macam-macam benda jadi especially dengan kesihatan sendiri. Sejak beberapa bulan lepas (kalau tak silap masuk Ramadhan), aku ada bleeding after period. Dan aku rasa itu memang tak normal. Tapi masa tu, bleeding tu ada 2-3 hari je selepas 15 hari tempoh period. So aku assume tak de pape lah kan. Sampai la masuk bulan Ogos ari tu. Period pain aku teruk gila. Sekali lagi aku senggugut sampai tahap muntah keluar air nak tercabut usus. Yang paling best, aku senggugut masa aku tengah belajar buat kek lapis  Aku terpaksa stop, telan ubat and tidur kat umah Kak Noor. Sedar pukul 3pm, kek lapis semua dah siap! Sedih weh! Lepas je hari ke 15 tempoh period, sekali lagi aku bleeding. Mula mula buat rilek je sebab ingat benda ni datang kejap je. Sekali, sampai 2 minggu aku bleeding. Even dia tak banyak macam datang bulan tu, tapi manusia mana tak cuak kalau hari-hari kau berdarah kan? Mula la aku google. Fibroid. Cyst. Kanser rahim. Ok neves. Kebetulan

Day 7 Restriction Of Movement 2020

Pertama kali dalam hidup 32 tahun, Malaysia buat Perintah Kawalan Pergerakan gara-gara Covid-19. *mengeluh* Semua kena kuarantin duduk umah diam-diam. Pergerakan terbatas. Kalau rumah tu ada ramai orang best jugak buat sembang. Ni aku yang sorang-sorang ni memang bercakap dengan pokok, ikan je lah. At first rasa macam best gilaaaa dapat cuti. hari-hari upload gambar masak. Gambar makanan. Masuk hari ke 7, hamik ko. Dah taktau nak makan apa. HAAHHAHA Sudahnya, buka Sardin Cap Ayam, masaklah sardin tu sampai lebam.

Amaran

okay. palo aku start srabut doh ni. nok dekat nga 2 bule doh aku dok dumoh, tok buat go sekaro. make, tido, make, tido. huhuuhh bilo tau keputuse aku buleh sambung degree kat uitm shah alam, suko tok ingat dunio. Konon hepi la nih. tapi lepas tu, azab la plop. buke gapo, banyok kakah nok keno buat nih. supo nga awal sem Diploma dulu. Keno buat medical Check up, isi bore, bayar yure, amik gambar paspot, ngesoh bore, gotu, goni. otok la.. baju tok tahu la brapo butir beg nok guno nih. kasut lagi. safety shoes nyo. buku mesti nok bowok ckit. P.cooking, P.baking, hok berkaitan ngan masok2 nih. Buku tu plop jenis hok kulit tebal supo kamus dewan tuh. tok larat aku nok bowok. rebeh doh la bahu aku. tu pun tok capur nga laptop lg. sudoh doh laa. ahahaha tapi gak, nok buat guano. Meme lagu tu doh. Mulo2 ni meme la sero letih, malah. bilo settle, siap daftar, xdop gapo doh la. Tunggu masuk kuliah, start ngaji. Pagi tadi, mok aku gi beli doh teket. ari jumaat 3 hb july, gi subang. tido dumoh abe